Veiligheid & Risico

Het bestuur van FTC CC’75 heeft besloten om in het kader van het optimaliseren van de veiligheid van de leden van FTC CC’75 en de deelnemers van door FTC CC’75 te organiseren toertochten, een Veiligheidsplan te formuleren.

Als lid van de NTFU voelt het bestuur zich verplicht het beleid van de NTFU te volgen om een zo zorgvuldig mogelijk veiligheidsbeleid te voeren.

Doelstelling van de FTC CC’75 naast de NTFU is dan ook:
Het vergroten van het bewustzijn in het nemen van eigen verantwoording te aanzien van veiligheid in het toerfietsen. Dit d.m.v. het onder de aandacht brengen van onderwerpen als het organiseren van een toertocht (evenement), verkeersveiligheid, veilig fietsen (dragen van een helm) en veilig toerfietsen in een groep.

Ons beleid

Toerfietsen is mogelijk op diverse soorten fietsen. Over het algemeen zullen sportieve- en prestatieve toerfietsers op een wielren/racefiets rijden en de recreatieve toerfietsers voornamelijk op een ‘stadsfiets’. Daarbij zijn er natuurlijk nog ligfietsen, tandems (veelal gebruikt door visueel gehandicapten), etc. De mountainbike (MTB) is weer een verhaal apart. Deelnemers aan veldtoertochten rijden veelal op een MTB, ongeacht de doelgroep.

Fietsen op de openbare weg is een kunst op zich. Dat wil enerzijds zeggen dat deze groep kwetsbaar is. Door die kwetsbaarheid gebeuren er ongevallen met (ernstig) hoofdletsel als gevolg. Maar ook het Mountainbiken is een kwetsbare groep door het rijden in de natuur over onverharde paden en hindernissen. De recreatieve fietsers zijn minder kwetsbaar omdat o.a. de snelheid veel lager licht. De kwetsbaarheid ligt voornamelijk bij de oudere leeftijden.

FTC CC’75 organiseert vele toertochten zowel op de weg als in het veld. Ook wij krijgen steeds meer te maken met veiligheid van hun evenement. Recent hebben een paar organisaties te maken gehad met aansprakelijkheid van omtrent de veiligheid. Een belangrijk punt hierin is of de organisatie eraan gedacht om het risico op ongevallen bij evenementen zo klein mogelijk te maken.

Zo worden er steeds meer eisen gesteld aan de veiligheid van fietsen in welke vorm dan ook.
Wij hebben als organisatie een zorgplicht maar ook onze leden hebben een zorgplicht. Want kunnen wij als organisatie aansprakelijk gesteld worden in de toekomst bij het organiseren van evenementen? Vragen waar de FTC CC’75 alert op moet zijn én blijven. Ook het maatschappelijk belang komt steeds meer naar voren. Het wordt steeds belangrijker om aandacht te schenken aan gezondheid en veiligheid.

Ook de NTFU neemt hierin zijn verantwoordelijkheid. Doelstelling van de FTC CC’75 naast de NTFU is dan ook:

Het vergroten van het bewustzijn in het nemen van eigen verantwoording te aanzien van veiligheid in het toerfietsen. Dit d.m.v. het onder de aandacht brengen van onderwerpen als het organiseren van een toertocht (evenement), verkeersveiligheid, veilig fietsen (dragen van een helm) en veilig toerfietsen in een groep.

FTC CC’75 wil met dit beleidsplan “veilig toerfietsen” een handvat bieden aan de organisatie van evenementen maar ook om de individuele fietser bewust te maken van veiligheid voor zich zelf en anderen. In dit document vindt u geen keiharde regels maar goede aanbevelingen en tips van FTC CC’75 die te maken hebben met veilig toerfietsen zowel op de weg als in het veld.
Met name voor het organiseren van toerfiets evenementen (weg en veld) is er een veiligheidsplan gemaakt voor de commissies toertochten en meerdaagsen om hun evenement zo veilig mogelijk te kunnen organiseren.

Dit veiligheidsplan dient deel uit te maken van de draaiboeken van de diverse commissies en in de evaluaties van de tochten en evenementen dient het veiligheidsaspect te worden besproken en beschreven.

Een document van dit veiligheidsplan is hier te downloaden.

Van het veilig fietsen in een groep is deze instructiefilm gemaakt.